Steffen Schleiermacher (*1960)

“Once people have finally made it into a concert, they are often enthusiastic or at least they express an opinion. That is what is so beautiful with new music: it can and should even be discussed, ...

... which is no longer possible with all the autonomous masterpieces that were canonized 100 or 200 years ago.”
(Steffen Schleiermacher, 2000)

Photo © by Gerd Mothes, Leipzig

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Homepage von Steffen Schleiermacher

1960

born on May 3 in Halle

1968-78

member of the "Stadtsingechor" Halle

1980-85

studies at the music conservatory "Felix Mendelssohn Bartholdy" in Leipzig: composition (Siegfried Thiele), piano (Gerhard Erber) and conducting (Günter Blumhagen)

1985-88

assistant at the Leipzig music conservatory (e. g. the subjects composition, contemporary music and non-European music)

1986/87

master-class student at the Academy of Arts in Berlin with Friedrich Goldmann

1988

Mendelssohn scholarship

1989

foundation of the Ensemble Avantgarde
Hanns-Eisler-Award of the GDR radio

1989/90

studies with Alfons Kontarsky in Cologne (with a scholarship of the Deutsche Musikrat)

since 1990

creative direction of the series "musica nova" at the Leipzig Gewandhaus

since 1992

management of the festival with contemporary music in Leipzig

1992

scholarship of the Villa Massimo Rome

1992-97

diverse composition scholarships of the foundation "Kulturfond"

1997

stay over some months in Japan based on a scholarship of the Japan Foundation

1999

scholarship of the Cité des Arts in Paris

2000

foundation of the festival "Klangrausch" in Leipzig

Career

Steffen Schleiermacher lives as freelance composer and pianist in Leipzig, as pianist he is specialized in music of the 20th century, CD recordings and several honourings, including the Hanns-Eisler Award of the radio of the GDR

Writings by Steffen Schleiermacher (Selection)

Komponistenporträt, in: Was Hören wir? Programmheft des Internationalen Musikfestivals Höfgen-Kaditzsch, August/September 1999, S. 66f.

Prozesse der Öffnung. Im Gespräch: Martin Smolka, Steffen Schleiermacher und Jörn Peter Hiekel, in: Jahrbuch der Sächsischen Akademie der Künste 2007/2008, Dresden 2009, S. 321-326



Writings on Steffen Schleiermacher(Selection)

Beimel, Thomas: Wanderer zwischen den Welten.Der Komponist Steffen Schleiermacher, in: MusikTexte Heft 145 (Mai 2015), S. 33-38
Ehrler, Hanno: Tanz der wilden Männer. Noch ein böser Bube der Musik: Steffen Schleiermacher aus Leipzig, FAZ, 21. April 1997
Korfmacher, Peter: Cage und die musica nova. Multitalent aus Leipzig: Steffen Schleiermacher, in: Klassik heute Heft 12/1998, S. 18-20
Sporn, Christiane: Hoffe, dass das Bild nie fertig wird. [] Einige Betrachtungen zu Werken und Wirken Steffen Schleiermachers, in: GewandhausMagazin Nr. 52, Herbst 2006, S. 65-69
Stramm, Johann Walter von: Steffen Schleiermacher, in: Komponisten der Gegenwart, hrsg. von Hanns-Werner Heister und Walter-Wolfgang Sparrer, München: edition text+kritik, 36. Nachtragslieferung (Juli 2008)

(if not indicated otherwise, published by Boosey & Hawkes/Bote & Bock, Berlin)

Gesang des Apsyrtos (1985)
für Kammerensemble

Quartett (1986)
für Oboe d'amore, Viola, Kontrabass und Gitarre

Sechs Bagatellen (1986)
für Kammerensemble
(Peters)

Kreon (1987)
für Kammerorchester

Konzert für Viola und Kammerorchester (1987)
(Peters)

Trio für Posaune, Violoncello und Klavier (1987)

Zeremonie (1988)
für Kammerensemble

Quintett (1989)
für Violine, Violoncello, Flöte, Klarinette und Klavier

Musik für Kammerensemble (1990)

Auf B (1990)
für Flöte

Klavierstück 1990

Für F (1991)
für Streichquartett und Klarinette

Zu Viert (1991)
für 2 Klaviere und 2 Schlagzeuger

Musik für Violine, Harfe und Kammerensemble (1991)

Stille und Klang (1991)
für Orchester

Für Martin Riches (1993)
für Flöte, Klavier und Klangskulpturen
Ms.

Festgefressen (1994)
für Streichquartett

Puls Farbe Schatten (1994)
für Orchester

Stockend Fließend (1995)
für Oboe, Fagott, Gitarre und Viola
Ms.

Holzstück mit Fell und Metall (1996)
für Blockflöten und Schlagzeug
Ms.

klavier und klaviere (1997)
für Klavier und Zuspielband
Ms.

... fast ... kaum ... (1997)
für Klarinette und Streichquartett
Ms.

Inside the Trance Machine (2001)
für 6 Schlagzeuger
Ms.

Muzika (2001)
für 5 Stimmen und Klavier
Ms.