Udo Zimmermann (*1943)

“Today, to expand the horizons to include the music of the present means to cross borders and invent new principles of order in a living chaos, such as in Jorge Luis Borges' tale of the garden of intersecting paths.

... As one walks through it, new paths arise, whereby each is a garden of time in which different futures grow alongside one another, and where one never really knows exactly in which garden one is at any particular moment”.
(from Udo Zimmermann's introduction to his first "musica viva" season program, 1997/98)

Photo © by Miriam Papastefanou

Click here to get the current composer's brochure.

1943

Born in Dresden on 6 October

1954-1962

Chorister in the Dresden Kreuzchor

1962-1968

Studies at the "Carl Maria von Weber" Hochschule für Musik in Dresden(composition, conducting, voice)

1968-1970

Master classes at the Akademie der Künste in Berlin

1970-1984

Composer and producer at the Dresden State Opera

1972/1973

Wins Radio DDR's Hanns Eisler Awards

1974

Founder and director of the Studio "Neue Musik" (Dresden State Opera/Radio DDR)

1976

Teaching assignment at the Dresden Musikhochschule

since 1978

Professor of composition at the Dresden Musikhochschule

since 1979

Conducting engagements with all major European orchestras, including the Berlin Philharmonic, Vienna Symphony, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, Orchestre de Radio France Paris, Tonhalleorchester Zurich, Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Bavarian Radio Symphony Orchestra, NDR Symphony Orchestra Hamburg, Prague Radio Symphony Orchestra, Warsaw Philharmonic, MDR Symphony Orchestra, Radio Symphony Orchestra Berlin; guest conductor at the opera houses of Vienna, Hamburg, Munich and Bonn

since 1980

guest lectureships and master courses in Austria, Switzerland, Italy, France, England, the USA and elsewhere

since 1982

Professorship for music theater in Dresden

since 1983

Regular member of Berlin's Akademie der Künste and of Hamburg's Freie Akademie der Künste

1985-1990

Director of the "Werkstattbühne für zeitgenössisches Musiktheater" in Bonn

since 1986

Director of the "Dresdner Zentrum für zeitgenössische Musik"

since 1988

Artistic director of the "musica-viva-ensemble", Dresden

since 1990

President of the board of trustees of the Stiftung Kulturfond Berlin

1990-2001

Manager of the Leipzig Opera

1991

Critics' Prize for music of the Association of German Critics, Berlin

1991/1995

Composer in residence at the Salzburg Festival

1993

Awarded the "Bundesverdienstkreuz 1. Klasse" of the Federal Republic of Germany

since 1993

Member of the Saxon Cultural Senate

since 1997

Artistic director of the "musica viva" concerts of the Bavarian Broadcasting Corporation

2001-2003

General Director of the Deutsche Oper Berlin

since 2003

Intendant des Europäischen Zentrums der Künste Hellerau

2008

Officer of the "Ordre des Arts et des Lettres"
President of the Sächsische Akademie der Künste

Career

Multiple winner of the UNESCO Composers' Tribune, Paris. Various composition prizes in eastern and western Europe. Member of the Freie Akademie der Künste zu Leipzig, the Sächsische Akademie der Künste and the Akademie der Künste Berlin-Brandenburg (Director of the Music Section)

Writings by Udo Zimmermann

Unter Tragen lächeln können. Auf der Suche nach meiner Identität, in: Jahrbuch der Hamburgischen Staatsoper 8 (1980/81), Hamburg 1981

Die Hirtenweise auf dem Berge Kareal, in: Programmheft zu einer konzertanten Aufführung von Richard Wagners "Tristan und Isolde" am Bayerischen Rundfunk München 1981

Was bedeutet mir die Zauberflöte?, in: Jahrbuch der Hamburgischen Staatsoper 9 (1981/82), Hamburg 1982

Über "Parsifal", in: Programmheft zur Inszenierung von Richard Wagners "Parsifal" zu den Bayreuther Festspielen 1982

Gefühl in ursprünglicher Größe. Richard Wagner und wir, Sonderdruck Dresdner Musikfestspiele 1983

Der "Realismus" des Modest Mussorgskij, in: Programmheft der Hamburgischen Staatsoper zu "Boris Godunow", Spielzeit 1984/85

Mozart und die Musik der Gegenwart, in: Philharmonische Programme/Berliner Philharmonisches Orchester, Jg. 1986/87

Siebzig Blicke auf meine Musik (zusammengestellt von Fritz Hennenberg), in: Komponieren zur Zeit, Leipzig 1988

Kultur und Kunst zweier deutscher Staaten in einem europäischen Deutschland. Festvortrag zur Jahrestagung des Kulturkreises im Bundesverband der deutschen Industrie am 7. Oktober 1990 im Rathaussaal Heidelberg

Ein marodes System hat keine marode Kultur, in: Rheinischer Merkur/Christ und Welt vom 12. Oktober 1990

Rede über Deutschland, in: Reden über Deutschland 2, München 1991

Weshalb wir neue Musik brauchen, in: Eine Sprache der Gegenwart. 50 Jahre Musica Viva, hrsg. von Renate Ulm, Mainz/ München 1995

Zum Geleit, in: Jahrbuch der Sächsischen Akademie der Künste 2007/2008, Dresden 2009, S. 11-13

Die Grenze zum Nächsten nicht verletzen, in: Jahrbuch der Sächsischen Akademie der Künste 2007/2008, Dresden 2009, S. 77-79


Writings about Udo Zimmermann

Geißler
, Frank (Hrsg.): Man sieht, was man hört. Udo Zimmermann über Musik und Theater, Leipzig: Reclam 2003
Hennenberg, Fritz und Zimmermann, Udo: "Leidenschaft Musik, Abenteuer Theater. Komponist - Intendant - Dirigent", Bonn 1992
Nicolai, Felicitas, Das Verhältnis von Text und Musik in den vokalen und instrumentalen Werken Udo Zimmermanns, Diss. Leipzig 1986
Nyffeler, Max: "Abspringen ist lebensgefährlich". Die Grenzgänge des Komponisten und Intendanten Udo Zimmermann, Rundfunkportrait, Erstsendung WDR, 13. Juni 2002
Zimmermann, Udo. Ein Fünfzigjähriger im Spiegelbild von Zeitgenossen. Eine Biographie in Zitaten, hrsg. von Michael Ernst, Leipzig 1993

Vaterunserlied (1959)
Archiv Dresdner Kreuzchor

Wort ward Fleisch (1961)
Archiv Dresdner Kreuzchor

Grab und Kreuz (1962)
Archiv Dresdner Kreuzchor

Konzert für Violine und Orchester (1964)
Bibliothek der Hochschule für Musik "Carl Maria von Weber" Dresden

Sonatine (1964)
Ms.

Neruda-Lieder (1965)
Ms.

Dramatische Impression (1966)
für Violoncello und Klavier
Edition Peters

Dramatische Impression (1966)
(Orchesterfassung der "Dramatischen Impression" für Violoncello und Klavier)
Edition Peters

Sonetti amorosi (1966)
Edition Peters

Klaviersonate 1967
Ms.

Konzert für Pauken und Orchester (1966/83)
Peer-Verlag

L'Homme (1970)
Edition Peters

Episoden für Bläserquintett (1971)
Archiv Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin

Ein Zeuge der Liebe, die besiegt den Tod (1973)
Edition Peters

Psalm der Nacht (1977)
Bärenreiter

Wenn ich an Hiroshima denke (1981/82)
Peer-Verlag

Pax Questuosa (Der klagende Friede) (1982)
PeerVerlag

Wenn ein Wintervogel das Herz ... (1990)
Ms.

Violinkonzert (2013)
(nach "Dans la marche")
Ms.