Downloads

 

Zender: Chief Joseph
Music theater in 3 acts - Libretto by the composer

World première
Berlin, Deutsche Staatsoper (Unter den Linden), June 23, 2005

The work deals with the conflict between Native Americans and Whites, but expands this dimension to include a multi-faceted reflection on some of the fundamental constellations in the history of mankind.
The textual basis of Zender's third opera is the speech which Chief Joseph gave before the American Congress in 1876. Zender uses it as the point of departure for a three-part drama concentrated into three "Rotations." The action unfolds its themes through text collages from various centuries of European history. "The texts of the first rotation (Pessoa, Brecht) revolve around questions of technology and environmental destruction, those of the second (Machault, Pound, Goethe) around monetary problems, while those of the third rotation deal with the most terrible things of all, war and genocide." (Hans Zender)


Bibliography:

Schmidt, Dörte: „Wegkarte für Orpheus?“. Historische und kulturelle Fremdheit in „Chief Joseph“ von Hans Zender, in: Orientierungen. Wege im Pluralismus der Gegenwartsmusik, hrsg. von Jörn Peter Hiekel (= Veröffentlichungen des Instituts für Neue Musik und Musikerziehung Darmstadt, Band 47), Mainz u. a.: Schott 2007, S. 151-160
dies.: „Die Bilder werden neu entdeckt, aber als Zeichen, die der Vergangenheit angehören“. Zenders Musiktheater und die Instanz der Geschichte, in: Hans Zender. Vielstimmig in sich, hrsg. von Werner Grünzweig, Jörn Peter Hiekel und Anouk Jeschke (= Archive zur Musik des 20. und 21. Jahrhunderts, Band 12), Hofheim: Wolke 2008, S. 77-89
Steimel, Olivia: Zum Einsatz des Akkordeons als Orchesterinstrument im modernen Musiktheater, gezeigt an den folgenden Werken: „Adriana Hölszky: Die Wände (1993-94)“, „Hans Zender: Chief Joseph (2003)“, „José M. Sánchez-Verdú: GRAMMA – Gärten der Schrift (2004-06)“, Diplomarbeit an der Hochschule für Musik Würzburg 2012
Zender, Hans: Das Eigene und das Fremde. Gedanken zu meiner Oper „Chief Joseph“, in: Musik und Globalisierung. Zwischen kultureller Homogenisierung und kultureller Differenz, hrsg. von Christian Utz (= musik.theorien der gegenwart 1), Saarbrücken: Pfau 2007, S. 95-102