Downloads

 

Lachenmann: Gran Torso
Music for string quartet

world première Bremen (pro musica nova), May 6, 1972

Gran Torso, for string quartet, was composed in 1971 and revised in 1978. It belongs to a series of works, including Air, Kontrakadenz, Pression and Klangschatten, whose concept of material attempts to free itself from convention. That is, instead of using the sound itself as a point of departure, structural and formal hierarchies are derived from the mechanical and physical conditions present during the process of sound production. It is clear that such a radical break with tradition is not easily achieved: the instrument, the given means, the resonating body itself (as the embodiment of convention) all work against such attempts (with the extended performance techniques representing only the tip of the iceberg of deep-seated contradictions where the bourgeois artist is concerned). Implicit in such a challenge, however, is a claim to aesthetic pregnance: an offer, if one would have it, of uncomprosing beauty.
(Helmut Lachenmann, 1978)


Bibliography:

Alberman, David: Abnormal Playing Techniques in the String Quartets of Helmut Lachenmann, in: Helmut Lachenmann ­– Music with matches, hrsg. von Dan Albertson, Contemporary Music Review 24 (2005), Vol. 1, p. 39-51
Egger, Elisabeth: Kontinuität, Verdichtung, Synchronizität. Zu den großformalen Funktionen des gepressten Bogenstrichs in Helmut Lachenmanns Streichquartetten, in: Musik als Wahrnehmungskunst. Untersuchungen zu Kompositionsmethodik und Hörästhetik bei Helmut Lachenmann, hrsg. von Christian Utz und Clemens Gadenstätter (= musik.theorien der gegenwart 2), Saarbrücken: Pfau 2008, S. 155-171
Hermann, Matthias: Helmut Lachenmann - Gran Torso, in: Analyse Musik XX. Jahrhundert (2). Postserielle Konzepte – Klangflächen – Aleatorik (= Materialien zur Musiktheorie 4), Saarbrücken: Pfau 2002, S. 134-152
Hiekel, Jörn Peter: Die Streichquartett „Gran Torso“ und „Grido“ von Helmut Lachenmann, in: Lucerne Festival, Sommer 2005 „Neuland“, Konzertprogramm 6, S. 65-69
Mosch, Ulrich: Kunst als Medium der Ungeborgenheit. Streichquartette und soziale Funktion des Komponierens bei Helmut Lachenmann, in: Positionen 81 (November 2009), S. 37-39
Velázquez, Rossana Lara: Composición y escucha burguesa: Principios de continuidad y ruptura en el cuarteto „Gran Torso“ de Helmut Lachenmann, Diss. Universidad Nacional Autónoma de México 2011
Zenck, Martin: Die mehrfache Codierung der Figur: Ihr defigurativer und torsohafter Modus bei Johann Sebastian Bach, Helmut Lachenmann und Auguste Rodin, in: de figura. Rhetorik – Bewegung – Gestalt, Text und Bild, hrsg. von Gabriele Brandstetter und Sibylle Peters, München 2003, S. 265-288


CDs/LPs:
Berner Streichquartett
CD col legno 0647 277
Berner Streichquartett
LP col legno 5504
Società Cameristica Italiana
LP ABT ERZ 1003
Arditti String Quartet
CD KAIROS, 0012662KAI
stadler quartett
CD NEOS 10806